Dutch, Partners, Technology

Nutanix en ServiceNow

Nutanix erkent dat bedrijven een echt hybride Cloud omgeving nodig hebben die een naadloze ervaring biedt tussen publieke en private Clouds. Aangezien Nutanix toonaangevend is in deze sector met zijn innovatieve 100% software gedefinieerde Hyper-Converged infrastructuur en Multi-Cloud diensten, implementeren klanten de oplossingen van Nutanix op grote schaal. Het belang van een goede integratie met IT-operationele omgevingen is daarbij essentieel. Nutanix maakt deze integraties mogelijk met een rijke set aan API’s en product innovaties zoals X-Play (een codeless task-automation engine).

Een belangrijke speler op het gebied van IT Operations Management is ServiceNow; een strategische partner voor het leveren van een naadloze IT-operatie en eindgebruikerservaring. Onze technische teams hebben nauw samengewerkt om integraties te bouwen tussen ServiceNow’s SaaS oplossing en de Nutanix-infrastructuur met de volgende aandachtsgebieden:

  1. ServiceNow CMDB integratie voor het detecteren en moduleren van de Nutanix Hyper-Converged infrastructuur
  2. Nutanix Alert integratie met ServiceNow Incidenten en Events en het herstellen via Nutanix X-Play
  3. ServiceNow Request Management integratie met de Nutanix Calm plug-in voor diensten gehost op Nutanix
No alt text provided for this image

Waarom is dit belangrijk?

Hoe groter en divers de IT-omgeving van een organisatie is, hoe meer een robuust IT-proces nodig is om risico’s te beperken en te beheersen. Organisaties willen daarnaast dat eindgebruikers op een eenvoudige manier alle IT-services kunnen consumeren via een enkel portaal, en met een hoge graad van automatisering. Om dit te bewerkstelligen komen veel verschillende platformen samen bij ServiceNow, zodat IT-organisaties daar één set van processen voor al hun platformen kunnen ontwikkelen en onderhouden. De noodzaak om vooraf overeengekomen en goedgekeurde processen te volgen is van groot belang wanneer organisaties kritieke bedrijfstoepassingen gebruiken en zaken als bedrijfswinst, klanttevredenheid of misschien zelfs mensenlevens in het geding zijn.

ServiceNow CMDB integratie

Integratie tussen Nutanix en ServiceNow begint met Discovery en Service Mapping. Inzicht in de Hyper-Converged infrastructuur in CMDB is essentieel voor succesvolle ITSM / ITOM implementaties. ServiceNow Discovery heeft de mogelijkheid om zowel de Nutanix Hyper-Converged infrastructuur met de Acropolis Hypervisor (AHV) als met VMware ESXi te detecteren. ServiceNow Discovery verzameld informatie over de Nutanix infrastructuur elementen en al hun afhankelijkheden. Organisaties krijgen zo volledig inzicht in alle Nutanix-clusters, hosts, virtuele machines, Controller-VM’s, storage pools en containers, etc..

Nutanix Alert integratie met ServiceNow Events en Incidenten

In Prism Central maakt de functie genaamd X-Play (uitgesproken als ‘Cross Play’) een webhook mogelijk die is gekoppeld aan Nutanix Alerts. Elke keer als er een Nutanix waarschuwing optreedt, pikt X-Play die waarschuwing op en voert een gespecialiseerde X-Play-actie uit om de Nutanix waarschuwing in de ServiceNow Event tabel te muteren.

Deze integratie sluit naadloos aan op de CMDB-integratie door de events te koppelen met het configuratie-item (CI) dat eerder automatisch werd gedetecteerd door ServiceNow Discovery.

ServiceNow Request Management voor diensten gehost op Nutanix

Met de Nutanix Calm plug-in worden automatisch Calm Blueprints, Market Place Items en Applications gesynchroniseerd, zodat deze kunnen worden gepubliceerd als Service Catalog-items in ServiceNow. Deze plug-in helpt bij het geautomatiseerd inrichten en beheren van applicaties en functies door gebruik te maken van de ITSM en ITOM processen die door klanten gedefinieerd zijn in ServiceNow. De automatisering die de Nutanix Calm plug-in op ServiceNow mogelijk maakt zal de algehele time-to-value van applicaties en functies enorm versnellen.

Meer informatie

Kijk ook eens naar de blog van ServiceNow. En als je vragen hebt plaats deze dan gerust onderaan deze dit artikel, en ik zal mijn best doen om deze te beantwoorden. Je kunt me ook mailen op bart.vanwinden@nutanix.com

Extra, Extra, read all about it

De publicatie van dit artikel heeft blijkbaar onze collega Yannick Struyf, afkomstig uit het koningrijk aan onze zuidelijk grens, geïnspireerd om een mooi artikel over “Installing and configuring the Nutanix Calm plugin for ServiceNow” te schrijven op de Nutanix.dev website. Aangezien dat artikel mooi aansluit bij Bart zijn verhaal konden wij u deze link niet onthouden. Het artikel is wel in het Engels geschreven.